[요리스 라만 Joris Laarman(Dutch, 1979-)전] 2011.12.13-2012.01.20
오프닝행사 2012.12.13 오후 5-7시 국제갤러리 본관 1-2층(문의: 02-735-8449)
- "자연의 섭리는 내 작업의 원천이다(Using mother nature's underlying codes)" - 요리스 라만
[오마이뉴스 관련기사] 디지털가구가 최고급예술이 되다 http://bit.ly/sS4TJj
In 2006, Laarman's Bone Chair revolutionised the design process by using an algorithm to translate the complexity, proportion and functionality of human bone and tree growth into a chair form. The algorithm, originally used by the German car industry, enabled him to reduce and strengthen his designs by optimizing material allocation, weight and stability, while minimising material input. In his own words, he sculpted "using mother nature's underlying codes"
'Branch Bookshelf' Bronze 193*274*99cm 2010
국제갤러리는 세계적으로 명성을 얻고 있는 네덜란드 디자이너 요리스 라만의 개인전을 연다. 라만은 본 체어(Bone Chair), 스탈링 테이블(Starlings table) 작품과 같이 단아한 선과 도발적인 형태가 만들어내는 강렬하면서도 섬세한 디자인을 선보이는 것으로 알려져 있다. 디자인과 제작과정에서 과감한 시도를 함으로써 새로운 트렌드를 이끌며 호평을 얻고 있다. 라만의 디자인은 혁신성과 전통성을 한데 아우르는데, 이러한 그의 작업은 디테일에 대한 예리한 면모와 장인정신을 고수하는 동시에 끊임없이 새 기술을 연구하는 데에 기반을 두고 있다.
'Leaf Table' Resin Steel and Aluminum 73*202*202cm 2010
요리스 라만은 2008년 네덜란드 에인트호번 아카데미를 졸업한 직후, 뉴욕현대미술관(MoMA) 에서 열린 '디자인과 유연한 정신(Design and the Elastic Mind)' 전을 통해 본 체어(Bone Chair)와 본 체이즈(Bone Chaise)를 선보였다. 전시된 의자 작품은 젊은 작가로서는 매우 이례적으로 뉴욕현대미술관에 영구 소장되는 영예를 안았다. 요리스 라만이 획기적인 디자이너로 성장한 배경에는 그의 폭넓은 관심사와 더불어 개념이나 디자인 형식에 얽매이지 않으려는 작가의 확고한 의지가 자리하고 있다.
그의 작업은 최첨단으로 진행되는 연구과정과 3차원 모델링 기술을 비롯하여, 괄목할 만한 성공을 거둔 하이브리드 접근 방식으로 창조된 생명과학을 결합하여 이루어진다. 이 같은 섬세한 작업의 결과물은 전시작품 본 체어(Bone Chair)에서도 확인해 볼 수 있다. 라만은 자연적인 성장을 거듭하는 뼈, 나무 등의 비율을 모델로 하여, 컴퓨터 디자인으로 적용시키고 새로운 알고리즘을 생성하는 작업방식을 취하고 있다. 이러한 알고리즘은 원래 독일의 자동차 산업에서 이용하였던 것인데, 재료의 할당을 최적화하고 일련의 과정을 최소화하여 무게감과 안정성 얻음으로써 단순하면서 강렬한 디자인으로 실현시킨 것이다.
Joris Laarman’s Bone series
Joris Laarman’s Bone series, consisting of an aluminum side chair, a porcelain and resin armchair, a resin chaise longue, and this marble resin rocker, is a direct result of his scientific and material research goals. Each chair is highly sculptural and elegant in its proportions. And while there is a consistency across the series in terms of technology and form, Laarman created each design out of different materials, thereby continuing to push the boundary of possibilities in form.
In 2004, Laarman saw a documentary on a software program that General Motors had adapted to create optimized car parts. The program simulated the manner in which human bones grew; in particular, the natural way that the human body produces more bone in areas where it is required for strength and less in areas where it is not. Laarman became fascinated by the way that industry had adapted this natural occurrence and sought to design a chair using the same principle. He contacted General Motors to seek permission to use the software, and the Bone chair was born.
Although the software precisely calculates the thickness of each branch and curve of his chair designs, Laarman actually directs the process. “I didn’t use it [the program] to create the world’s next perfect chair," he said, "but as a high-tech sculpting tool to create elegant shapes with a kind of legitimacy
'Bridge Table' Aluminum and Tungsten Carbide 75*380*120cm 2010
요리스 라만의 디자인은 고도의 기술을 요할 뿐만 아니라 수작업을 통해 정교하게 이루어진 회화적 요소와 조각적 특성을 동시에 지니고 있다. 그는 정제된 미학과 기존의 개념을 타파한 패러다임을 절묘하게 어우러지게 함으로써 국제적인 작가로 자리매김하였고, 이는 작품을 대하는 라만의 작업방식이 인정받는 이유이기도 하다. 라만은 초기에 이루어낸 성과에 안주하지 않고, 끊임없는 실험과 시행착오를 겪으며 작업에 전념하고 있다.
본인의 작업실을 '요리스 라만 실험실(Lab)'이라고 지칭한 그는 "과학자가 예술가의 정서적 창의성과 자유의지를 활용하고, 예술가가 과학자의 규율과 기술을 적극 활용한다면 훌륭한 성과를 이루어 낼 수 있다"라고 언급한 바 있다. 이러한 라만의 생각은 강렬한 아이디어를 추구하고자 하는 그의 작업세계를 이해할 수 있는 요소가 될 것이다
2006년에 만든 그의 대표작 '본 체어(Bone Chair)' 옆에서 포즈를 취한 작가 요리스 라만
[작가 소개] 요리스 라만은 1979년 네덜란드에서 태어났다. 그는 디자인 아카데미 에인트호번에서 수학하였고 2003년 수석으로 졸업하였다. 그는 재학시절 열파장 라디에이터(Heatwave Radiator)를 제작하면서 이름을 알리기 시작하였고, 이를 계기로 쿠퍼-휴이트(Cooper-Hewitt), 프랑스 현대미술진흥 지방정부기금(Fond national d'art contemporain)에서 그의 작품을 소장하였다. 라만은 2004년 월페이퍼 매거진에서 주관하는 '올해의 젊은 디자이너'상을 수상하였고, 같은 해에 그 만의 스튜디오와 실험실(Lab)을 설립하기에 이른다. 주요 수상경력으로는 레드 닷 디자인상(2006), 운 상(2007), 국제 엘르 데코상(2008), 그리고 앞서 언급한 월 스트리트주관으로 이루어진 '올해의 혁신가상'(2011) 등을 들 수 있다.
"Arm Chair" Marble resin 75*80*100cm. Joris Laarman Bone armchair prototype, made of cast marble resin and ground bone china Designed 2008
We asked custodians of leading twentieth-century decorative arts collections to discuss one object they feel is particularly noteworthy. Here is a gallery of their choices.
“The recent acquisition of Joris Laarman’s ‘Bone’ armchair exemplifies the vibrancy of the High Museum’s growing collection of contemporary design. Born out of an intellectual association of abstract ideas, proportional relationships, and aesthetics, the concept for the chair’s design was realized by Laarman with the aid of a computer algorithm, originally developed for the car industry, based on the ability of the human skeleton to respond to external stimuli. This marriage of theory and unexpected materials generated a sensuous form that organically rises from the ground. While bearing some resemblance to earlier stylistic movements, the ‘Bone’ armchair turns the credo of ‘form follows function’ on its head.”- Ronald T. Labaco, Curator of Decorative Arts and Design, High Museum of Art, Atlanta
The Rijksmuseum has acquired the prototype to the now world-famous Bone Chair by Joris Laarman. Designed in 2006 by the Dutch designer Joris Laarman (1979), the Bone Chair soon became an icon. Commissioned by Droog Design and the Friedmanbenda gallery, twelve chairs were made. It did not take long before they found their way to major design collections worldwide. The Bone Chair is on long-term loan to the Rijksmuseum and the paper prototype of the chair was donated by Droog Design and Joris Laarman. Both the chair and the prototype will be on display at the Rijksmuseum from 30 August to 26 September 2011.http://bit.ly/tXnjzQ
The chair has a unique design which combines traditional craft with advanced digital design and production processes. During production, software was used that was developed by German Professor of Biomechanics Claus Mattheck in collaboration with car manufacturer Opel. The software imitates the growth structure of bones and was designed to enable the manufacture of lighter and stronger car parts.
While the Bone Chair follows in a long tradition of inspiration drawn from the functional beauty of nature, it is also a striking example of contemporary computer aided design. A model of the Bone Chair was created in paper and later in aluminium. As the most modern acquisition, the Bone Chair will, for the time being at least, be the closing piece in the chronological display to be exhibited in the main building in 2013.
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