본문 바로가기

선견자-사상가

[요셉 보이스] '보이스와 유라시아' 런던 테이트 자료

<요셉 보이스와 유라시아> 테이트 미술관 자료

유라시아에 대한 작가의 관심과 유토피아적 개념으로서의 EURASIA의 발전은 유럽에 대한 그의 관심과 별개가 아니라 순수하게 정치적인 국가라기보다는 더 크고 더 높은 영적 국가의 일부로서 유럽을 위한 온전한 상태를 추구하는 방식이었다 <아래사진> 백남준과 보이스가 보인다.

 테이트 미술관 자료 https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/31/joseph-beuys-eurasia?fbclid=IwAR1Z-HlD--_y7kjRVXSb1XnzeYYNnoUEtD2CrtjSGisRzpMNNvOuJ5HGLSs 

 

Joseph Beuys and EURASIA – Tate Papers | Tate

In this paper Victoria Walters addresses Joseph Beuys’s interest in the notion of Eurasia – Europe and Asia as a joint entity – not solely in terms of its geographical physical reality, but as a utopian sculptural concept. She argues that Beuys’s E

www.tate.org.uk

TATE PAPERS Joseph Beuys and EURASIA -VICTORIA WALTERS

In this paper Victoria Walters addresses Joseph Beuys’s interest in the notion of Eurasia – Europe and Asia as a joint entity – not solely in terms of its geographical physical reality, but as a utopian sculptural concept. She argues that Beuys’s Eurasia project, shaped by collaborations with others, including the Korean-American artist Nam June Paik, reflects a form of nomadism. This nomadism goes beyond a purely geographical, geopolitical idea towards a spiritual and artistic project with the goal of initiating new co-created forms, including social forms, within Europe and beyond. She considers the degree to which this work continues to be of relevance today.

Joseph Beuys Siberian Symphony, 1st Movement  1963 Gelatin silver print Museum of Modern Art, New York

In conclusion, the importance of bridging history and crossing borders in order to initiate the development of new social forms that would secure people’s future dignity is precisely what made Beuys look to the periphery of Europe and beyond it to Eurasia. The artist’s interest in Eurasia and his development of EURASIA as a utopian concept was not distinct from his interest in Europe, but rather a way of seeking a state of wholeness for Europe as part of a larger and higher spiritual, rather than purely political, state form. It was not an extremist preoccupation with ever widening territories, but a desire to dialogue with and integrate different concepts of knowing and being; an artistic framework of creative activity between sculptural poles encompassing people’s power to act with love in connection with their interior and exterior environments, as a matter of urgency for both.70 It was not an attempt to force agreement, but rather to stimulate ongoing dialogue that might lead to cooperation. Today, the utopian concept EURASIA may itself require re-envisioning in relation to contemporary contexts, but it surely constitutes an extremely valuable place to start to look for ways to confront contemporary challenges actively with courage, creativity and compassion.

Joseph Beuys The Pack  1969 Das Rudel Staatliche Museen Kassel, Neue Galerie © DACS, 2019

결론적으로, 사람들의 미래 존엄성을 보장할 새로운 사회 형태의 개발을 시작하기 위해 역사를 연결하고 국경을 넘는 것의 중요성은 바로 보이스가 유럽 주변부와 그 너머 유라시아를 바라보게 만든 이유이다. 유라시아에 대한 작가의 관심과 유토피아적 개념으로서의 EURASIA의 발전은 유럽에 대한 그의 관심과 별개가 아니라 순수하게 정치적인 국가라기보다는 더 크고 더 높은 영적 국가의 일부로서 유럽을 위한 온전한 상태를 추구하는 방식이다. 형태. 그것은 점점 더 넓어지는 영역에 대한 극단주의적인 집착이 아니라, 지식과 존재에 대한 다양한 개념과 대화하고 통합하려는 욕망이었다. 내부 및 외부 환경과 관련하여 사랑으로 행동하는 사람들의 힘을 포괄하는 조각 기둥 사이의 창조적 활동의 예술적 틀은 양자 모두에게 시급한 문제이다. 70 이는 합의를 강요하려는 시도가 아니라, 지속적인 대화를 자극하기 위한 것이었다. 협력으로 이어질 수 있다. 오늘날 유토피아적 개념 EURASIA는 그 자체로 현대적 맥락과 관련하여 재구상이 필요할 수 있지만 용기, 창의성 및 연민으로 현대적 도전에 적극적으로 대처하는 방법을 찾기 시작하는 매우 귀중한 장소임은 분명하다.

Cover of the catalogue for Nam June Paik’s  Beuys Vox 1961–1986 , shown at Documenta 8 in 1987 Courtesy Collection Peter Wenzel © The Estate of Nam June Paik

 Joseph Beuys – Eurasienstab, Fluxorum organum opus 39   https://www.youtube.com/watch?v=y2CHBdA5zXo&t=3s 

Joseph Beuys – Eurasienstab, Fluxorum organum opus 39