이불 작가 파리 타대우스 로팍 갤러리(Thaddaeus Ropac)에서 전시 2022년 2월 26일까지 <작성 중>
'I choose what I work with very carefully. Everything has connotations, stories and I utilise them. I borrow the general meanings materials have and embrace them in my work. Many times, things have clashing, conflicting connotations or layers of meanings.' 모든 사물에는 함축된 이야기가 있다. 나는 그것을 활용한다. 그런데 많은 경우에 함축된 의미의 레이어는 서로 충돌하고 대립하기도 한다.
Lee Bul Galerie Thaddaeus Ropac, 7 rue Debelleyme, 75003 Paris https://ropac.net/exhibitions/612-lee-bul/
한국 작가 이불은 현재 마레 중심부에 있는 갤러리 타대우스 로팍에서 작품을 전시하고 있다.
1964년 서울에서 태어난 그녀는 회화뿐 아니라 어린 시절 경험에서 직접 영감을 받은 조각, 드로잉, 설치 및 비디오를 통해 아시아 현대 미술의 상징적인 인물 중 한 명이 되었다. 이불은 창작 과정 전반에 걸쳐 아크릴과 석재 가루 그림에서 유토피아의 개념을 탐구한다. 2월 26일까지 https://ropac.net/artists/31-lee-bul/
이불의 작업은 SF와 밀접하게 연계된 감성으로 현대 미술, 건축 및 하이테크와 우리의 현실 세계와 상상 세계를 형성한 방식을 탐구한다.
작가는 영화, 문학, 현대 건축은 물론 유럽과 한국의 역사를 포함한 다양한 출처에서 영감을 얻어 환상적이고 종종 당혹스러운 디스토피아 비전을 전달하는 하이브리드 형태를 만든다.
유기농 실크와 진주조개에서 제조된 유리 섬유와 실리콘에 이르기까지 의도적으로 모순되는 재료로 구성된다. 그녀의 작품은 유토피아적 잠재력을 탐구하지만 점점 더 기계문명의 어두운 이면도 탐구한다.
전시란 사건을 일으키는 것이다. 이불 작가 모마 전시에서 썩은 생선을 전시해 그 냄새가 전시장을 진동하는 스캔들로 불교사상의 근간이 되는 색즉시공공즉시색(色卽是空空卽是色)을 시각예술로 조형화해 그의 이름을 알렸다
<전시장 작가 소개>
그녀의 최근 몰입형 설치 작업의 핵심은 풍경에 대한 조사로, 예술가에게는 신체의 친밀한 지형, 이상화되거나 허구적인 설정, 우리를 둘러싸고 있는 물리적 세계가 포함된다.
With a sensibility that is closely aligned with science fiction, Lee Bul's work investigates the ways that modern art, architecture and technology have shaped both our real and imagined worlds.
The artist draws inspiration from diverse sources – including film, literature and modern architecture, as well as European and South Korean history – to create hybrid forms that convey a fantastical and often disconcerting dystopian vision.
Made from deliberately contradictory materials that range from organic silk and mother of pearl to manufactured fibreglass and silicone, her work explores the utopian potentials but also the darker undercurrents of an increasingly technological culture.
이불 부모는 이불이 어렸을 때 간첩(반국가체제를 음모한 사람들)이었다> 1964년 한국의 박정희 군부 독재 하에서 반체제 인사 부모 밑에서 태어난 이불은 자신의 몸을 작품의 주체이자 대상으로 포지셔닝한 공개 공연으로 경력을 시작했다.
이러한 공연은 정치적 박해와 제한적인 성 역할의 개인적, 감정적 영향을 시각적 형태로 전달했으며, 성화되고 해부학적으로 무정형인 로봇 인물로 구성된 그녀의 사이보그 시리즈(1997–2011)는 유전 공학, 복제 및 성형 수술을 둘러싼 욕망과 불안을 캡슐화한다.
Born in 1964 to dissident parents under the military dictatorship of Park Chung-Hee in South Korea, Lee Bul began her career with public performances that positioned her own body as both subject and object of the work.
These performances channelled the personal and emotional impact of political persecution and restrictive gender roles into visual form. Composed of sexualised and anatomically amorphous robotic figures, her Cyborg series (1997–2011) encapsulates the desires and anxieties surrounding genetic engineering, cloning and cosmetic surgery.
At the core of her more recent immersive installations is an investigation of landscape, which for the artist includes the intimate topography of the body, idealised or fictional settings and the physical world that surrounds us.
Lee Bul lives and works in Seoul, South Korea. Her 1997 installation Majestic Splendor at The Museum of Modern Art, New York used rotting fish encrusted in sequins as a commentary on the ephemeral nature of beauty and the powerlessness of women, causing a furore and establishing her international reputation as an emerging artist.
In 1999, she was selected by curator Harald Szeemann to participate in the International Pavilion at the 48th Venice Biennale, where her work was also shown in the Korean Pavilion.
She has had solo exhibitions at the New Museum, New York (2002); Le Consortium Contemporary Art Center, Dijon (2002); Museum of Contemporary Art, Sydney (2004); Foundation Cartier pour l'Art Contemporain, Paris (2007); Mori Art Museum, Tokyo (2012); Musée d'Art Moderne Grand Duc Jean, Luxembourg (2013); National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul (2014); and Ikon Gallery, Birmingham (2014).
She has also been the subject of multiple exhibitions at Art Sonje, Seoul in 1998, 2012 and 2016. Curated by Stephanie Rosenthal, the retrospective Lee Bul: Crashing opened at the Hayward Gallery, London and traveled to the Gropius Bau, Berlin in 2018–19, followed by Utopia Saved at the Manege Central Exhibition Hall, St. Petersburg in 2020.
Lee Bul received the Ho-Am Prize for The Arts in 2019, awarded to people of Korean heritage who have contributed to the enrichment of culture and arts for humankind. https://www.youtube.com/watch?v=9t8XDFG336o
우리는 세계를 직접 볼 수 없다. 우리는 reflection과 imagination를 통해서 제대로 볼 수 있다. -이불
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